Terug naar overzicht



Dankzij proactief advies is succes binnen handbereik voor accountants én hun cliënten

17/2/2016
De accountancymarkt verandert in razendsnel tempo – het ondernemersmilieu eveneens. Voor accountants betekent dit dat er nieuwe kansen ontstaan. Hoe profiteert u hier optimaal van? Door het heft in eigen hand te nemen. Leer over relevante trends, maak gebruik van interessante en waardevolle inzichten over uw klanten en lever advies op maat van uw klant.
De accountant van de toekomst is een businesscoach die zijn klanten proactief van advies voorziet. Zó bewijst u uw meerwaarde. Waar moet proactief advies aan voldoen? In een notendop: goed proactief advies is gericht en voegt écht iets toe. Het komt niet rechtstreeks uit de software rollen, maar het is gecheckt en beoordeeld op relevantie. En áls u uzelf de adviseursrol aanmeet, doe het dan niet incidenteel, maar continu. Op die manier investeert u in vertrouwen en dus in uw business. De 5 ‘musts’ van proactief advies:
 
1 | Proactief advies moet juist zijn
Het lijkt een open deur, maar als u een klant advies geeft, zorg er dan voor dat u de zaken op orde hebt. Vanuit Exact voor Accountancy worden allerlei alerts verstuurd. U hoeft deze niet als de absolute waarheid te beschouwen, maar als eerste indicator dat er iets aandacht nodig heeft. Het is in uw belang om de feiten te checken en daarna naar de klantsituatie te vertalen. Geeft een alert nog steeds aan dat er iets niet in orde is? Dan is het tijd om uw klant te benaderen. Met een paar oplossingen, natuurlijk.
 
2 | Proactief advies moet iets toevoegen
Het klinkt zo gemakkelijk, een klant ‘even’ van advies voorzien. Maar kent u uw klanten wel? Of kent u alleen hun cijfers? Op welke terreinen kunt u uw klanten adviseren? Worden er panden geleased, of auto’s? Dat zijn zaken die u in een praktisch en consequent ingerichte CRM-kaart heel gemakkelijk in kaart kunt brengen. Exact biedt de tools om uw klantenbestand te ordenen in communicatiedoelgroepen. Ook zorgt het ervoor dat uw klant uw advies als waardevol ervaart en niet als misplaatst.
 
3 | Proactief advies moet continu zijn
Proactief advies is een vorm van luxe waar een klant snel aan gewend raakt en zelfs in zekere zin op rekent. De keerzijde is dat een klant onaangenaam verrast kan zijn, wanneer hij eens niet wordt geïnformeerd. Maak daarom gebruik van alle mogelijkheden binnen Exact, zoals ‘Continuous Monitoring’ al of niet in samenwerking met het Caseware werkprogramma van PragmaTools of VisionPlanner. Het Exact App Center biedt ook analysetools zoals van Invantive Control of analys.io. U weet dan op tijd wanneer er iets aan de hand is of wanneer proactief moet handelen. Het automatiseren van deze processen staat nog in de kinderschoenen, in de toekomst zal dit steeds beter worden.
 
4 | Proactief advies moet op tijd komen
Als u uw klanten kent, herkent u ook hun mogelijkheden. Het is belangrijk om uw cliënten tijdig op de hoogte te brengen van de opportuniteiten die hen iets kunnen opleveren, zodat zij niet achter het net vissen.
 
5 | Proactief advies moet zichzelf terugbetalen
Proactief advies zou een vanzelfsprekende service moeten zijn, die met een vast aantal uren in uw abonnement kan worden opgenomen. U kunt ook voor een vooruitstrevend abonnementsmodel kiezen. U krijgt dan wel een vergoeding voor uw advies, maar stuurt niet voor elk telefoontje een factuur. In de praktijk blijkt dat maar weinig klanten daar misbruik van maken.
 
Een laatste tip: durf te vragen
Waar proactief advies uiteindelijk om draait, is het bestendigen van de klantrelatie. Zoek daarom altijd naar de vraag achter een vraag en ontdek wat een klant drijft en bezighoudt. Het is zeer waardevol om de klant te tonen dat u begrijpt wat hij nodig heeft, omdat u vanuit uw vakgebied veel meerwaarde kan bieden. De meeste ondernemers besteden hun tijd namelijk graag aan iets anders dan de boekhouding. Zo kunt u hen optimaal ‘ontzorgen’. En als u er proactief om vraagt, kan een enthousiaste klant u ook weer nieuwe opdrachten en klanten bezorgen!
 
Download de white paper voor meer informatie.
Ontdek onze producten en diensten op exactonline.be/groei-samen-met-je-klant