Terug naar overzicht



Intellifin sectoranalyse: software op wielen

7/10/2015
 
Van dieselschandaal naar zelfsturende elektrische wagen – Nieuwe uitdagingen voor garages en autoverkopers.
 
In elke auto wordt steeds meer elektronica ingebouwd. De technologie in verband met rij-assistentie wordt gemeen goed. Systemen voor automatisch parkeren, het lezen van verkeerstekens, het automatisch afstand houden, dodehoek-detectie (blind spot), het binnen de witte lijnen blijven (lane keep assistance), het automatisch remmen om een botsing te vermijden, enz... worden ontwikkeld. Al deze snufjes worden aangestuurd door complexe software.
Een nieuwe trend is het inbouwen van een internetconnectie, met entertainment voor de passagiers. Een tablet zou kunnen gebruikt worden voor de centrale bediening van het voertuig. Met de spraaktechnologie kunnen bijvoorbeeld binnenkomende mails voorgelezen worden, muziek en films worden gestreamd.
De technologie evolueert razendsnel en dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.
Garages moeten dure investeringen doen om het steeds complexer onderhoud en reparaties te kunnen uitvoeren. De techniekers moeten opgeleid en bijgeschoold worden en er worden steeds hogere competenties verwacht.
 
  
Ook de verkopers van auto’s moeten meer kennis hebben dan vroeger. Uit de Intellifin sectoranalyse blijkt dat hierdoor de gemiddelde kost per personeelslid met 16% gestegen is op 4 jaar tijd.
De automobilist verwacht snelle en goede service en alleen goed uitgeruste garages kunnen die bieden. Hoe meer software daarbij in de wagen aanwezig is, hoe gemakkelijker vanop afstand (via remote control) de wagen hersteld kan worden. De dealer biedt voor software-updates geen enkele meerwaarde. Om deze redenen beperken de producenten stelselmatig hun dealernet.
 

Autofabrikanten beperken de rol van de concessiehouder. 
 

Daimler, BMW en andere merken bouwen een band op met de klant via internet onder meer door software aan te bieden die auto’s vergelijkt en de prijzen berekent. De autofabrikanten reduceren de rol van de concessiehouder.
Volkswagen gaat nu al een stap verder en stelt klanten uit Duitsland voor om zijn/haar nieuwe Volkswagen of Seat zelf te gaan afhalen in Autostadt (Wolfsburg). De klant krijgt dan een aardige korting, omdat de vervoerskosten uitgespaard worden. Je moet de auto nog wel bestellen bij een VW-partner of SEAT-dealer. Uiteraard kan je dan ook het schitterende Autostadt en de VW-fabriek bezoeken, evenals een proefrit maken met een terreinwagen over een hindernissenparcours. (www.autostadt.de)
Het is duidelijk dat verscheidene merken op termijn de dealer willen overslaan en rechtstreeks willen verkopen. Tesla is op dat punt een voorloper. Andere merken gaan dezelfde weg op.
 

Smalle winstmarges verkleinen nog

Autodealers beseffen dat de klant hun belangrijkste actief is en dat hun toekomst afhangt van hun service. Zij gaan tot bij de klant voor een proefrit en openen een ‘pop-up’ showroom in een shoppingcenter. De klant heeft vooral behoefte aan een duidelijke uitleg over alle rijhulpsystemen die wagens tegenwoordig bieden. Vroeger bezocht een klant gemiddeld vijf garages alvorens een wagen te kopen. Vandaag vindt hij alle informatie op internet, zodat de rol van de autoverkoper kleiner wordt.
Vele garagisten verkopen ook tweedehandswagens, waarop de verkoopmarges meestal hoger zijn. Er zijn ook gespecialiseerde verkopers van tweedehandswagens die uitsluitend aan garages leveren. De winstmarges in de autosector zijn zeer laag.
 

   

 

 


Autonoom rijdende voertuigen op de roadmap

De zelfsturende wagen die rond 2020 verwacht wordt zal, in combinatie met nieuwe taxidiensten zoals Uber, het verkeerslandschap drastisch wijzigen. De kleine maar toch relatief dure tweede gezinswagen zal in vele gevallen vervangen worden door het huren van een zelfrijdende wagen. Waarom permanent twee wagens stallen, onderhouden en verzekeren als je met een app op je iPhone binnen enkele minuten met een elektrische Tesla kunt gaan winkelen?

Naast de grote automerken zijn ook enkele tech-giganten op deze opkomende markt gesprongen. Google heeft zo zijn eigen autonoom rijdende auto in ontwikkeling (Google Self-Driving Car Project) en rond Apple's autonoomrijdende auto draait de geruchtenmotor op volle toeren.
 

Het einde van de Diesel?

Het recente schandaal bij VW toont aan dat schone dieselmotoren niet bestaan. Daarom werd software in de wagens ingebouwd die bij het testen de uitstoot tot een minimum beperkt. In testsituaties op rollen zijn de banden hard opgepompt en wordt zeer traag opgetrokken, zodat de uitstoot de normen haalt. In de praktijk stoot een dieselwagen vooral veel te veel stikstof uit.
Elektrische en hybridewagens zijn nu al een milieuvriendelijker alternatief. Over enkele jaren zal waterstof de brandstof zijn en … waterdamp het afvalproduct.

 
  Intellifin sectoranalyses zijn een onderdeel van de Ondernemingsradar+. Meer dan 50 referentiesectoren geven inzichten in actuele trends en ontwikkelingen.

 

 
Meer sectoranalyses: vraag uw gratis magazine aan via: https://www.intellifin.be/magazine/
Of kom naar één van de opleidingen.
Info en inschrijven via https://www.intellifin.be/Opleidingen/Opleiding.aspx
 
www.intellifin.be - info@intellifin.be - Genkersteenweg 388 - 3500 Hasselt - 011 / 45 44 15